Pokud bychom měli vybrat jezdce, který ztělesňuje pojem legenda v rallye, jméno Sebastién Loeb by zaznělo jako první. Tento Francouzský fenomén, který svým talentem, vytrvalostí a snahou přepsal historii světového motorsportu, byste měli poznat blíže. V tomto článku se podíváme na jeho životní příběh a profesionální kariéru.
(Zdroj: depositphotos.com)
Sebastién Loeb se narodil 26. února 1974 v Haguenau, městečku v alsaském regionu Francie. Jako dítě se intenzivně věnoval gymnastice a nejen rekreačně.
V roce 1988 se stal šampionem Alsaska ve své kategorii a na národní úrovni dosahoval opravdu výborné výsledky. Tento sport ho naučil tvrdé disciplíně, koordinaci a hlavně fyzické kontrole, čo se mu později v rallye opravdu hodilo.
Po škole se Sebastién Loeb vyučil za autoelektrikáře a začal pracovat v autoservisu. Už tady byl blízko aut a tak se přirozeně víc začal zajímat o ježdění. Nejdřív zkoušel místní slalomy a závody do vrchu se sériovými auty, kde byl jeho přirozený talent za volantem očividný. Svou jízdou se zároveň dost podobal na Colina McRaeea.
První skutečný kontakt se světem rallye přišel v roce 1995. Tehdy se zúčastnil místní akce s názvem Rallye du Florival a ačkoliv to byly nenápadné regionální závody ve francouzských Vogézách, pro Loeba měly neocenitelný význam.
Spolu s tehdejším spolujezdcem, Dominiqueem Heintzom, startoval s postarším Peugeotem 205 GTi. Šlo o jejich úplně první pokus v rallye, no okamžitě si jich všimli organizátoři a pozorovatelé. Loeb ukázal fantastickou rychlost a přirozený styl jízdy a na takovéto úrovni to jen málokdo čekal. Právě tady získal poprvé víc pozornosti.
Po několika úspěšných sezonách ve francouzských a evropských rallye si Loeb získal pozornost týmu Citroën. V roce 2001 tak debutoval ve WRC právě jako součást tohoto týmu a už v prvním ročníku bylo jasné, že jde o talent. O rok později, v sezoně 2002, získal své první vítězství na Rallye Deutschland a začal se ukazovat vpředu.
Od roku 2003 se stal pevnou součástí týmu Citroën a svůj první titul mistra světa získal v roce 2004, kdy ukázal dokonalou kombinaci rychlosti a týmové strategie. V této sezoně získal 118 bodů, 6 závodů vyhrál a v dalších 5 byl druhý.
Následně v letech 2005 až 2012 získal 8 titulů v řadě a zlomil mnoho rekordů, či už v počtu vyhraných rallye v jedné sezoně nebo v nejdelší vítězné sérii.
Nejdřív jezdil s modelem Xsara WRC, potom C4 WRC a později DS3 WRC. Každé z těchto aut se v jeho rukou stalo vítězným a v tomto období spolu se svým dlouholetým spolujezdcem Danielím Elenou tvořili sehranou dvojici.
Rok 2010 přinesl sedmý titul v pořadí, čím překonal všechny dosavadní šampiony. Jelikož se mu dařilo titul obhájit i v dalších dvou letech, vytvořil rekord, který dodnes nikdo nepřekonal. V sezoně 2012 dokonce získal až 270 bodů a vyhrál 9 závodů. Právě v tomto ročníku zároveň ukončil své působení ve WRC.
(Zdroj: depositphotos.com)
Po ukončení účasti v Mistrovství světa v rally ale Sébastien Loeb rozhodně na ježdění nezanevřel, právě naopak. Už v roce 2016 poprvé startoval na legendární Rally Dakar v týmu Peugeot a hned ukázal, že ještě stále má rychlost v krvi.
Postupně vyhrával etapy a v roce 2017 obsadil celkově 2. místo. Dakar mu však přinesl i technické problémy, nehody či zranění spolujezdce.
V letech 2014 až 2015 vyzkoušel i okruhové závody WTCC a opět s Citroënem. Ani tam se neztratil a v obou sezonách skončil na 3. místě. Jeho jezdecká univerzálnost se potvrdila i v rallykrosu, kde mezi roky 2016 a 2018 jezdil za Peugeot ve světovém šampionátu a jeho nejlepší výsledek přišel v roce 2018, když skončil celkově třetí.
Loeb se potom vrátil do WRC jako hostující jezdec. V roce 2019 jezdil některé akce za Hyundai, no největší návrat přišel v roce 2022, když s týmem M-Sport Ford vyhrál Rallye Monte Carlo ve věku 47 let. I tímto vytvořil další rekord.
Celkově se Loeb po WRC kariéře ukázal jako univerzální jezdec, který se dokázal prosadit v rozličných typech závodů. Či už to byl Dakar, okruhy nebo rallykros, nikdy nešlo jen o symbolickou účast a to platilo dokonce i při návratu do WRC. Bojoval vpředu a ukázal, proč je považován za jednoho z nejlepších závodníků historie.
I když je Sebastién Loeb známý jako nekompromisní závodník, mimo trať působí klidně a skromně. Žije ve Francii, je ženatý a má jednu dceru.
Soukromí si však vždycky střežil a médiím nikdy neposkytoval mnoho prostoru na senzace, soustředil se však vždycky na závodění a rodinu. Kromě motorsportu ho baví i cyklistika a sport všeobecně, ale jak je vidět, největší talent má určitě pro auta.
Během kariéry se Loeb dostal i do kontaktu s F1. V roce 2009 testoval monopost F1 za Red Bull Racing a byl kandidátem na místo pro následující sezonu. FIA mu však neudělila superlicenci a tak se jeho přechod nikdy neuskutečnil. Vzhledem k dosaženým výsledkům ve světě motorsportu se dnes lze říci, že to byla škoda.
Z pohledu statistik patří mezi nejúspěšnějších v historii. Získal celkem 9 titulů mistra světa ve WRC, což je dosud nepřekonaný rekord. Vyhrál 80 závodů, což je taky historické maximum, přičemž na pódiu se objevil více než 110krát.
Všechny jeho statistiky přitom mluví samy za sebe, ale čísla nevystihují úplně všechno. To, čo z něho dělá opravdu výjimečného jezdce, není jen počet titulů, vítězství nebo pódií, ale způsob, jakým toho všeho dosáhl. Bez zbytečného hluku, s chladnou hlavou, respektem vůči soupeřům a dokonalou kombinací talentu, výdrže a snahy.
zakoupené na runder.cz 04.06.2025
zakoupené na runder.cz 02.06.2025
zakoupené na runder.cz 04.06.2025
zakoupené na runder.cz 08.06.2025
zakoupené na runder.cz 11.06.2025
zakoupené na runder.cz 30.05.2025